"סע לשלום, המפתחות בפנים" – חשיבות מפתח הבלתי נשלף בדרכי מילוט

מפתח בלתי נשלף
קרה לכם שחיפשתם את המפתחות לבית למרות שהם היו בכיס או במקום מאוד גלוי ולא ראיתם? קרה לכם פעם במכוון או לא במכוון שהייתם נעולים במקום ללא אפשרות לצאת? ההרגשה של חוסר האונים ואובדן השליטה שמציפה אתכם ברגעים כאלה היא לפעמים מביכה ולפעמים גורמת לנו להגיב לא טוב. במאמר אשתדל להסביר מה הקשר בין זה לבין מילוט.

שיתוף:

לכל אחד יש את המקום הקבוע שבו הוא שם את המפתחות שלו. זאת פעולה אוטומטית. נכנס לבית או למשרד, המקום הבטוח שלך ומניח או תולה את המפתחות במקום הקבוע.

קרה לכם שחיפשתם את משקפיים כמה דקות אבל הם היו על הראש שלכם וזה היה מאוד מביך ולא הבנתם איך לא שמתם לב? קרה לכם שנכנסתם לבית ושכחתם מפתחות בתוך הצילינדר מחוץ לדלת? זה קורה לכולם. מי שזה עוד לא קרה לו… עוד יקרה, כי זה מאוד טבעי, הראש שלנו עסוק במיליון דברים.

אבל האם קרה לכם את אותה הסיטואציה במקרה חירום? לדוגמא אתם בבית, רוצים לצאת באופן בהול במקרה הטוב כי אתם מאחרים לעבודה, במקרה הפחות טוב גם כי בבית יש דליקה או שיש חלילה צבע אדום וצריך לרוץ למדרגות כי לא תמיד יש ממ"ד?

בשגרה זה סתם תקרית מעצבנת. בחירום זה כבר סיפור אחר לגמרי.

יש מקרים שבהם אין זמן לחשוב. המוח עובר למצב אוטומטי. יכול להיות שהעיניים יראו את המפתחות אבל המוח לא יזהה אותם בגלל הסטרס או הבלבול הנקודתי. במקרי חירום הזמן הזה הוא קריטי.

אז מה הפתרון הבטיחותי?

קיים סעיף בתקנות תכנון ובנייה המדבר על נעילת דלתות בדרכי מוצא (סעיף 3.2.1.13 (א) למי שרוצה ממש לקרוא תקנות) אשר קובע כי כאשר מותקן מנעול בדרך מוצא אז יהיה ניתן לפתוח את הדלת מכיוון המילוט בלא מפתח נשלף. בתרגום לשפה של מתכננים – צילינדר "פרפר" ובתרגום לשפה של הכלל – מנגנון שנותן אפשרות נעילה מבחוץ ומצידה הפנימי של הדלת יש אפשרות פתיחה קבועה (כמו בתמונה).

קצת הסבר טכני על המושגים: "דרך מוצא" כמוגדר בתקנות זה נתיב יציאה מבניין, הפנוי ממכשולים וכולל "גישה למוצא בטוח" שזה חלק מדרך מוצא, לרבות פרוזדורים ומעברים, שתחילתו בכל נקודה שהיא בבניין וסופו בדלת יציאה חיצונית או כל אלמנט המוגדר "מוצא בטוח" בתקנות.

בשורה התחתונה, אם יש ספק שמישהו יישאר נעול איפשהו, צריך שתהיה אפשרות של מילוט מבפנים. לא מעט דירות הן עם אפשרות של פתיחה עם מפתח מבחוץ וגם מבפנים, ולרוב נכנסים לבית ומשאירים מפתח קבוע מבפנים.

אבל מה קורה אם בטעות המפתח נשבר? או אם התעוררת בבית והבנת שאתה נעול בבית ללא מפתח?

חברים, צילינדר בלתי נשלף זה סיפור של 50-200 שקלים אם קונים באופן עצמאי או מביאים בעל מקצוע שאולי ייקח עוד כמה שקלים על שירות והתקנה. עם זאת, חשוב לזכור שזה בהכרח מוריד דאגה אחת מהראש כשרוצים להימלט ממקום סגור במקרה חירום.

לצערי הרב, לא חסרים מקרים בהם המצב נגמר באסונות. לדוגמא מקרה שקרה בשנת 2017 שבו שני ילדים (ז"ל) שלא הצליחו להימלט מדירה שעלתה באש. אז, אם אצליח בעזרת המאמר הזה למנוע אפילו מקרה אחד כזה, אהיה אסיר תודה לתפקיד שבחרתי לעשות בחיי.

לא תמיד צילינדר פרפר מספיק.

לא סתם קוראים לידית זאת ידית בהלה

בהמשך לחשיבות צילינדר ללא מפתח הנשלף, קיימת החמרה בדרישות התקנות במקומות שמיועדים להתקהלות אנשים. במקרים כאלו ניתן לראות ידית לאורך הדלת המשמשת לפתיחת דלת בעזרת דחיפה ומילוט יעיל יותר(ידית בהלה בשפה המקצועית)

ידית זאת קיימת משתי סיבות עיקריות:

  1. תקנות תכנון ובנייה מחייבות בהתקנת ידי בהלה בדלתות המשמשות ליציאה לחלל או קומה אשר תפוסתה עולה על 100 איש ואוסרות על התקנת מנגנוני נעילה בדלתות המשמשות כיציאות בעת חירום.
  2. מקומות ציבוריים יעדיפו ידית כזאת גם אם התפוסה לא עולה על 100 איש כי זה נוח למשתמש ומאפשר תנועה טובה יותר. בטח ובטח אחרי זמן קורונה, שחוששים לגעת עם הידיים בידיות, את זאת ניתן לדחוף גם עם הגב ולא לצרוך אלכהו-ג'ל אחרי כל דלת.

כמובן, שקיים תקן המפרט איך הידית צריכה להיות מותקנת ומה המידות הנדרשות (ת"י 1212). אבל אלו פרטים טכניים לאנשי מקצוע. לכל מי שלא… חשוב רק שהידית תהיה נוחה לשימוש ויעילה בחירום.

לסיום, אם אתם בבית ללא צילינדר בלתי נשלף, עשו לעצמכם טובה ותורידו סיבה לדאגה מהראש, תתקינו. עצמאית או על ידי בעל מקצוע. קבלתם דירה חדשה ובה אין מנגנון כזה? תעשו סקר בטיחות מקיף, כי אם חסר מוצר בסיסי אז סביר שחסרים עוד כמה דברים חשובים.

אם אתם עובדים במקום עבודה שאין בו אחד מהפתרונות הללו, תעירו את תשומת ליבם של המעסיקים. זאת אחראיות שלהם שתהיו בטוחים במקום עבודתכם.

אם יש לכם שאלות כלשהן הקשורות לבטיחות והתנהגות בשעת חירום, אני כאן לשירותכם. תרגישו חופשי לתקשר ישירות אליי 054-3025897 או להשאיר פנייה ב'צור קשר' בתחתית העמוד.

רוצים לפרגן? הפירגונים יתקבלו בברכה גדולה. אשמח שתעשו זאת בפייסבוק של המשרד, כדי שהמאמר יגיע ליותר אנשים 😊

להלן קישור לפוסט הרלוונטי בדף הפייסבוק

יכול יעניין אותך גם: