גלאי עשן עצמאי בבית – ישנים טוב יותר בלילה

מתי בפעם האחרונה התעוררתם מריח של עשן? מתי שכחתם בטעות תנור מופעל בבית טיפה יותר ממה שהוא היה צריך לדלוק? האם אתם מגדלים ילדים שלא עושים קונדסים בבית? לפני שמתחילים להריח, להרגיש חום, להיות מסונוורים מאש - כדאי להפעיל את חוש השמיעה בעזרת גלאי אש ועשן. באופן ודאי מציל חיים בעלות של שקלים בודדים.

שיתוף:

אני רץ בחולות, נהנה מהחום שהולך ומתגבר. לא רגילים לחום כזה נעים. הצעדים מתחילים להיות כאילו מרחפים, מה? אני מרחף??? – הבנתי תוך כדי החלום שאני חולם. חלום די נעים וחמים.
בלי הכנה מוקדמת משום מקום שומע צווחה של אמא שלי, מרגיש איך אני נתלש מתוך החלום, פותח עיניים כשאני בידיים שלה ואבא שלי מחזיק את שני האחים שלי הקטנים. מסביב הכל ספק כתום וספק אדום. אחרי מאיות שניה נעלם הספק והתברר למה חלמתי שאני במקום חמים ונעים. כל החדר עלה באש בעוד הורים שלי מעיפים אותנו משם החוצה כאילו היינו צעצועים. יצאנו בריצת אמוק מהבית, דהרנו 11 קומות למטה בזמן שהורים שלי התחילו לכבות את השריפה בכלים מאולתרים.
אני גדלתי בגיאורגיה, אחת המדינות של ברית המועצות לשעבר, בתקופת סוף הקומוניזם. אחת הדרכים להתחמם שם הייתה על ידי תנורי סולר ביתיים, בדרך כלל גם מאולתרים. בחורף כולם היו הולכים לישון בחדר בו היה התנור כדי לא לקפוא. אמא שלי נרדמה בישיבה ליד תנור וככל הנראה מתוך שינה הפילה בטעות את התנור. עברו כמה דקות עד שהתעוררה ככל הנראה מחום ומחנק של עשן.

מי אמר שאין עשן בלי אש?

ולמה אני מספר לכם את הסיפור הזה מההיסטוריה שלי?
נכון, היום אין את השטויות האלו של תנורי נפט וארובות ביתיות, והקור של ישראל הוא עונת הקיץ של ברית המועצות… אבל מקרים של דליקות בבית קורות גם בתנאים הרבה יותר טובים ולא בהכרח מתנורי נפט. גלאי עשן ביתי, היה יכול למנוע את הזמן הרב עד שהאש נתפסה בכל הבא ליד.
יש את המשפט המפורסם – "אין עשן בלי אש" אבל הרבה פעמים דווקא יש עשן מבלי שרואים את האש בפועל, ועד שכבר רואים את האש כבר מאוחר מידי. גם כאשר מדובר בדקה או דקה וחצי שבהם עדיין לא רואים בעירה, במושגים של אש זה המון זמן.

השקעתם בבית שלכם את מיטב כספיכם. קניתם סלון בעשרות אלפי שקלים, תמונות, ספרים… האם השקעתם עוד כמה שקלים והוספתם גלאי עשן עצמאי בבית?
הגלאי מתריע באמצעות אזעקה מחרישת אוזניים ברגע שמקבלת אינדיקציה על התפתחות שריפה בשלביה המוקדמים. מה שמאפשר לדעת שישנה שריפה ויש לפעול, בין אם זה בלנסות לכבות ובין אם זה אומר להימלט.
בבנייני מגורים חדשים טופס 4 יגיע רק אחרי עמידה בדרישות בטיחות, וביניהם גם נושא התקנת הגלאים העצמאיים בכל דירה ובכל מפלס של דירה (כאשר מדובר דירה ברב מפלסית). אבל רוב הבתים בארץ אינם בתים חדשים. וברוב הבתים, עם לא מחייבים להתקין אז כנראה שלא יתקינו מרצון חופשי כי חושבים שזה יקר או מסורבל או צריך אמצעים מיוחדים… אז זהו שלא.

כל אחד יכול להתקין בעצמו גלאי עשן בביתו. מדובר בהתקנה פשוטה או עם דבק דו צדדי, דבק מגע או ברגים לתקרה. חשוב להתקין את הגלאי על התקרה הגבוהה בדירה ובכל קומת המגורים וזאת כי העשן עולה קודם כל להצטבר בתקרה הגבוהה. המחמירים, יכולים להדביק גם בכל חדר עם כי בדרך כלל אחת בכניסה לאזור חדרי השינה היא די מספקת.
איפה לא מדביקים? באזורים של חדרי אמבטיה, פתחי מיזוג ותקרות מונמכות וזאת כדי למנוע קלקול של המכשיר עקב לחות או חוסר יעילות בתקרה התמוכה.
מרבית גלאים כאלו ניתן להשיג בחנויות כלבו לבית או חנויות ציוד חשמלי ועלותם היא כמה עשרות שקלים. במקרה של גלאי איכותי מאוד יגיע למעט יותר (כאלה שיחזיקו עם סוללה לזמן רב יותר). תחזוקה של הגלאים מאוד פשוטה, מידי פעם בודקים על ידי לחצן בדיקה שהצופר עדיין עובד, ואם לא מחליפים סוללה (פעם בחצי שנה בערך) ומידי פעם לשאוב אבק כי גם אבק יכול להפעיל אזעקה.

אציין גם שלפעמים גלאים מופעלים כי בוצע טיגון בבית (חצילים, זה הטיגון האהוב עליי). ולפעמים המטוגנים קצת נשרפים. או פתחנו תנור אפיה ויצא ממנו קצת עשן נקודתי. כשהגלאי מצפצף בשגרה זה טיפה מעצבן, מלחיץ ומרגישים שזה מיותר. אבל אם חושבים על זה לרגע, זאת בדיקה מעולה לתקינות ואמינות של הגלאי. עדיף שהגלאי יצפצף בטעות בשגרה מאשר לא לדעת מתי קורה אירוע חירום.

אז תמשיכו להשקיע בבית שלכם גם בהיבט הבטיחותי ולשמור על החיים שלכם.
ולגבי איך להתחמם בצורה בטוחה יותר ממה שתואר בהתחלה… תקראו במאמר נוסף שלי.

רוצים לפרגן? אשמח שתעשו זאת בפייסבוק של המשרד, כדי שיגיע ליותר אנשים 🙂
https://www.facebook.com/safetyv.co.il/posts/530628427603106

יכול יעניין אותך גם: